خوب بدون معطلی می رویم سر اصل مطلب. ما تا کنون مطالب بالا را گفتیم تا مقدمه ای باشد برای ادامه بحث و پرداختن به پادکست دیجیتال مارکتینگ و همین که بدانیم در کجای دنیای دیجیتال مارکتینگ قرار داریم.
پادکست چیست؟
پادکست درواقع همان رادیو است. با این تفاوت که شما در رادیو نمی توانید ساعت بخش برنامه ها را تنظیم کنید و آن ها را به عقب و جلو ببرید ولی در پادکست می توانید کنترل کامل روی آن داشته باشید.
اگر بخواهم از اهمیت پادکست برای شما بگویم؛ باید به این شعر معروف فروغ فرخزاد اشاره کنم که میگوید “تنها صداست که می ماند”البته از شوخی که بگذریم، مهمترین مزیت های پادکست ها برای افرادی است که امکان مطالعه ندارند. مثلا افرادی که پشت فرمان اتومبیل هستند و یا افراد نابینا! به علاوه این ها، پادکست ها می توانند برای افراد یک حس نوستالژی را فراهم آورند.
در واقع افراد زیادی هستند که علاقه زیادی به گوش دادن رادیو دارند. اما از آنجایی که محتوای رادیویی صدا و سیما، آن چنان که باید و شاید جذاب نیست. خود این موضوع می تواند یک فرصت مناسب برای افرادی باشد که می خواهند از طریق تولید محتوای صوتی و پادکست اقدام به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی نمایند.
قبل از اینکه بگوییم پادکست دیجیتال مارکتینگ چیست باید بگوییم که اصلا پادکست چیست؟
شاید بهتر باشد که این سوال را به این گونه بیان کنیم، چرا پادکست تولید کنیم؟
پادکست یکی از ابزارهای قوی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دانش، خلاقیت، افکار و مواردی از این دست می باشد. شما در هر حوزه ای که فعالیت می کنید می توانید در کنار سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، از پادکست ها هم استفاده نمایید.
فکر نکنید که پادکست فقط برای به اشتراک گذاشتن افکار احساسی و داستان سرایی است، نه! شما می توانید به راحتی از پادکست ها برای تولید محتوا و تبلیغات خودتان نیز استفاده نمایید.
تولید پادکست چه مزایایی دارد؟
به نظر من اگر بتوانید یک پخش کننده آنلاین صدا در رسانه خود داشته باشید که مانند رادیو عمل کرده و کاربران به جای استفاده از رادیو بتوانند از موبایل خود به برنامه های شما گوش کنند، به بزرگترین موفقیت کاری خود دست یافته اید. در این صورت خیلی راحت می توانید به تمام اهداف تجاری خود دست یابید. اما سوای این ها اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایای پادکست ها بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:
این نکته یادتان باشد که افراد زیادی هستند که علاقه مند به گوش دادن به محتوای صوتی هستند. دلایل زیادی هم برای این موضوع وجود دارد. افراد زیادی هستند که به دلیل شغلی که دارند نمی توانند در طول روز به دیدن ویدئو یا مطالعه بپردازند.
مانند افرادی که اوقات زیادی از وقت خود را در پشت فرمان اتومبیل سپری می کنند و یا آن هایی که از مشکلات نابینایی رنج می برند. جدا از اهداف تجاری خود بد نیست که توجه ویژه ای به افراد نابینا داشته باشید. تولید محتوا برای این افراد با هر نیتی که باشد اگر بر دانش و اطلاعات آن ها بیفزاید و گره از مشکلات آن ها بگشاید می تواند کار خداپسندانه ای باشد.
در کل در کنار این افراد، انسان های زیادی دیگری هستند که کلا با گوش دادن به رادیو در طول روز احساس آرامش می کنند. شما اگر بتوانید با محتوا صوتی یا همان پادکست هایی که تولید می کنید نظر آن ها را جلب کنید به طوری که پادکست ها و رسانه شما جایگزین رادیو برای آن ها شود؛ سهم زیادی از مخاطبین را به دست آورده اید.
جذب مخاطبین علاقه مند به پادکست
به جز این مسائلی که در بالا به آن اشاره کرده ایم، به هیچ عنوان یک نوشته و متن نمی تواند مانند صدای انسان با مخاطب ارتباط برقرار کند. اگر مهارت های لازم در تولید پادکست را کسب کرده باشید و بتوانید به صورت حرفه ای به تولید پادکست بپردازید، می توانید به راحتی با حالات گفتار خود عواطف و احساست خود را به شنونده منتقل نمایید و او را تحت تاثیر قرار دهید. در این صورت مخاطبین نیز، با شما ارتباط عمیقی برقرار نموده و به مشتریان وفادار شما تبدیل می شوند.
درباره این سایت